Ukr | Eng | Esp | Fra | Deu

Перша міська гімназія

м.Черкаси

Перша міська гімназія — один із найстаріших навчальних закладів України. Заснована у 1880 році.

З історії виникнення нашої бібліотеки

…З утворенням гімназії у 1880 році учбовий процес забезпечувався необхідними посібниками. У гімназії була чудова фундаментальна та учнівська бібліотеки, які щорічно поповнювалися необхідними посібниками для навчання, соціальною літературою, новинками художніх творів вітчизняних та зарубіжних письменників, а також деякими газетами та журналами.

Так, фонд бібліотеки у 1890 році складав 2775 томів з 1272 назвами – у фундаментальній бібліотеці та 568 томів із 344 назвами – в учнівській бібліотеці. У цьому ж році до фундаментальної бібліотеки було придбано 314 томів 139 назв та 32 томи з 21 назвою – в учнівську бібліотеку, на що витрачено 340 руб.; сума значна в той період. У наступному році фонд фундаментальної бібліотеки поповнився 2954 новими томами з 1415 назвами на суму 237 руб., а учнівська – 633 шкільними підручниками з 404 назвами на суму всього шість рублів! Не стали винятком наступні 1893 рік, коли вже до фундаментальної бібліотеки придбано 3068 томів 1484 назв, а учнівської - 652 томи з 421 назвою, та 1895 рік, коли 3482 томи з 1695 назвами ( на суму 356 руб. 20 коп.) було придбано фундаментальній та 821 том з 524 назвами – учнівській бібліотекам.

Отож, у бібліотеці гімназії вже налічувалося понад 10 тисяч томів різноманітної літератури для навчального процесу.

На 1 січні 1915 року в фундаментальній бібліотеці, яка розміщувалась в старому приміщенні колишнього будинку А.Н.Соколова та в кількох шафах, що стояли впродовж стін коридору у новому приміщенні, було 3544 назв в 7325 томах на суму 13614 руб.71 коп. За 1914 рік придбано 357 назв в 455 томах на 442 руб.82 коп. В шкільній бібліотеці налічувалось 2264 назви в 3629 томах на загальну суму 3640 руб. 35 коп.), в тому числі придбано 43 назви і 50 томах – на суму 42 руб.07 коп.

У фундаментальній бібліотеці гімназії були посібники з історії Древньої Греції і Риму, старшокласники стародавніми мовами могли читати твори Аристида, Вергілія, Горація, Аристотеля та інших філософів древнього світу, отже, входили у світ європейської культури.

Чи читали книжки гімназисти? Так. Мало того, за цим слідкували «педелі» - педагогічні наглядачі, і двічі на тиждень, “по середах і п’ятницях, лінивий, що задихався від астми, бібліотекар видавав бажаючим по дві книжки…” - згадує в автобіографічній повісті О.Г.Лебеденко. – В коридорах у стін стояли важкі шафи, забиті фоліантами й переплетеними в коленкор томами. Але це була фундаментальна бібліотека, і з неї книг гімназистам не видавали”. Нею користувалися викладачі та гімназисти-відмінники.

Сучасний вигляд нашої бібліотеки зовсім інший. В грудні 2002 року була відкрита нова читальна зала.

“Якщо стара бібліотека була джерелом, до якого йшли всі,
хто бажав знань,то новітня – це водопровід, який
розносить життєдайну вологу по будинках”
Мельвіль Дьюі

01_html_11314636.jpgІдея створення читальної зали виникла ще у 2000 році. Цю ідею підтримали переможці програми „Українсько-американські премії за досягнення у викладанні” Н.В. Ананьєва, заступник директора гімназії, заслужений учитель України і вчитель географії із США Річард Лус, які доклали максимум зусиль і для її реалізації.

 

“Стародавня бібліотека звернена в минуле,
сучасна – до прийдешнього”
Пауль Ландевич

Першою кошти у будівництво читальної зали внесла група вчителів та учнів школи-побратима Форт Аткінсон Хай Скул, Вісконсін, США, яка була на чолі з Річардом Лусом з двотижневим візитом у гімназії. Група привезла $ 2800. Черговий особистий внесок $ 2000 зробив пастор, президент міжнародного фонду „Надійся тепер” Вік Джекопсон із Великої Британії. Це дало змогу замовити меблі для читальної зали. Приємною несподіванкою стало отримання $ 5000 від пана Р.Ричка, голови Комітету Допомоги Україні освітньої фундації „Рух”, США.

Прорабом будівництва читальної зали стала мати випускниці нашої гімназії П.Подобєдової. Саме завдяки зусиллям Віри Миколаївни Подобєдової будівництво завершилося у найкоротші строки. Капітальний ремонт двох класних кімнат, які не ремонтувалися майже 30 років, потребував багато коштів. Про це дізнались учні і вчителі школи-побратима Форт Аткінсон Хай Скул, штат Вісконсін. Із сторінок періодичних видань міста Форт Аткінсон Річард Лус звернувся з листом про фінансову допомогу. Була проведена акція по збиранню коштів на читальну залу в школі-побратимі. Її проведенню сприяло те, що в той час українська делегація вчителів та учнів гімназії перебувала з навчальним візитом у американських друзів. Гімназисти підготували презентацію про свою країну та гімназію англійською мовою, декламували вірші українською й англійською мовами, співали українських пісень, танцювали. Їх виступи схвально зустріли у двох навчальних закладах міста. І ось результат: зібрано $ 2100. Значну допомогу надав також батьківський фонд „До України через освіту” (голова фонду А.П.Добрянська).

З метою посилення ролі навчальної, науково-популярної, художньої книги у навчально-виховному процесі, а також поліпшення бібліотечного обслуговування вчителів та гімназистів Першої міської гімназії м.Черкас було вирішено провести реорганізацію роботи шкільної бібліотеки і в 2002 році створити Центр інформаційних ресурсів (ЦІР).

Центр складається із абонементного відділу із книгосховищем та двох читальних залів: для учнів початкової ланки і гімназистів 5-11 класів. У читальній залі 5-11 класів передбачені два відділи: відділ літератури українською мовою та відділ літератури іноземними мовами.

01_html_3c4c1850.jpgПерша міська гімназія м. Черкас, Асоційована школа ЮНЕСКО – єдина полілінгвістична гімназія України. У нас викладається 14 мов: українська, російська, англійська, іспанська, французька, німецька, польська, латинська, італійська, арабська, китайська, японська, корейська, іврит. Звичайно ж для їх освоєння гімназистам була вкрай потрібна добротна читальна зала.

Читальна зала має сучасний вигляд і добре пристосована для роботи. Вона обладнана зручними індивідуальними місцями для самостійних занять із книгою.

“Що за насолода знаходитися в гарній бібліотеці. Дивитися на книги – і те вже щастя. Перед вами бенкет, гідний богів; ви усвідомляєте, що можна взяти в ньому участь і наповнити по самі вінця свою чашу”.

Ч.Лемб

01_html_16f07c22.jpgТут встановлено два комп’ютери, принтер. Комп'ютери підключені до мережі Internet. Є телевізор та DVD плеєр.

“...Твердження ніби Інтернет може замінити книжки,бібліотеки,читальні зали звучить недоладно... Адже книжка – це не просто якийсь предмет:її хочеться брати до рук, перегортати сторінки, і мені подобається робити це...”

Станіслав Лем, видатний польський письменник

Отже, без комп’ютерної техніки неможливо уявити сучасну бібліотеку. Адже вона дозволяє збільшити кількість відвідувань, проводити реєстрацію всій дій, пов’язаних із книговидачею, використанням та поверненням ресурсів. А найголовніше – інформатизація бібліотек відкриває ширші можливості самостійної творчої роботи гімназистів, підвищує відсоток якісної підготовки домашніх завдань, зменшує затрати часу на пошук необхідної інформації, робить доступ практично до будь-якої інформації відкритим.

01_html_4968d677.jpgна фото: Директор гімназії знайомить учнів з новим I-PADом, з яким вони зможуть працювати в читальній залі

Але не варто забувати, що головним диригентом процесу пошуку інформації завжди був, є і залишиться бібліотекар. М. Реріх сказав: “Ніякі каталоги, ніякі описи не замінять бібліотекаря. Любляче слово і досвідчена рука здійснюють справжнє диво просвітництва”.

Аптека для душі, храм знань, скарбниця мудрості, як тільки поважно не називали упродовж тисячоліть бібліотеку.

Сьогодні ми маємо статус інформаційних, культурно-освітніх центрів.

Нині до шкільної бібліотеки йдуть всі гімназисти зі списками літератури, з темами рефератів, вчителі за інформацією. І кожного з них зустрічаємо доброзичливо, допомагаємо зорієнтуватися в океані інформації, вдумливо ставимося до запитів і побажань, адже основний принцип роботи бібліотекаря – “Все для читача”.

 

 “Читання хороших книг – це розмова з найкращими людьми минулих часів,і притому така розмова, коли вони повідомляють нам тільки кращі свої думки”.

Р. Декарт

Орієнтуючись на особистісно-орієнтоване навчання бібліотекарі гімназії приділяють особливу увагу індивідуальному підходу до читачів. Читальна зала – це острівець тиші і спокою в бурхливому морі навчальної діяльності гімназії.

 

 

“Без пристрасті до книжки людині недоступні культура сучасного 
світу, інтелектуальне й емоційне вдосконалення”.
В.О. Сухомлинський

Хвилини, проведені тут, - це відпочинок для психіки учня. Можливість зустрітися з найріднішим другом - книгою. Гімназисти люблять свою бібліотеку, читальна зала майже ніколи не буває порожньою.