Пряма мова: Навчання в Парижі за програмою «ЕКО-ШКОЛА»
Завдяки роботі над екологічними проектами з моїми учнями мені надзвичайно пощастило виграти поїздку до Франції для навчання з теми тривалого розвитку людини на Землі. Наше стажування було організоване Посольством Франції в Україні, Французьким інститутом в Україні та французькою асоціацією «Теражір» та проходило у Парижі з 19 по 23 березня. Окрім мене, у стажуванні взяли участь ще 3 вчителі з України (Київ, Дніпро та Івано-Франківськ).
У перший день ми працювали в офісі асоціації «Теражір», де нас спочатку познайомили з напрямками та принципами діяльності асоціації. Потім нам розповіли про існування мережі еко-шкіл у Європі, принципи їх діяльності, програму, конкретні екологічні проекти, реалізовані у цих школах та критерії отримання звання еко-школи. Нас також навчали різноманітним інтерактивним вправам та іграм з екологічної тематики.
Протягом тижня ми відвідали три школи, які мають відзнаку «Еко-школа», познайомилися з екологічними проектами, за якими працюють ці школи, спілкувалися з вчителями та учнями, відвідали урок з теми «Харчування». Ми були приємно вражені високим рівнем екологічної свідомості та відповідальності учнів, які самі беруть активну й безпосередню участь у всіх екологічних проектах, сортують сміття і т. і. Особливо було незвично спостерігати за активністю та рівнем громадянської свідомості наймолодших 6-річних учнів протягом так званого засідання пілотування екологічного проекту, які занотовували різні цікаві думки своїх колег-учнів та інших членів засідання, висловлювали свої. Варто зазначити, що на таких засіданнях присутні завжди представники від батьків, мерії міста та інших організацій, які беруть участь та допомагають школі у реалізації того чи іншого екологічного проекту. Вражало також величезне бажання учнів працювати на благо школи, адже учні самі розробляють план та дизайн шкільного подвір’я, засаджують та облаштовують його вуликами, баками для компосту, «готелями» для комах, городними ділянками, прикрашають різноманітними декораціями, сортують сміття у їдальні та класних кімнатах і т. і.
Окрім того, ми взяли участь у інтерактивній грі-квесті у самісінькому Парижі, яка допомогла нам пізнати невідомі для туристів екологічні місця, а саме 14 округ Парижа. Там ми побачили, як європейці міняють своє ставлення до споживання природних ресурсів, навчаючись розумно та економно їх використовувати, пам’ятаючи про завтрашній день та прийдешні покоління. Так наприклад, ми відвідали колишній сміттєпереробний завод, якому французи дали друге життя, облаштувавши в ньому кав’ярню, де знаходяться різні баки для сортування відходів, бібліотеку, швейну майстерню, а на подвір’ї - курятник! Або ж, велосипедну майстерню, куди може прийти будь який мешканець міста аби самому полагодити свій велосипед під наглядом спеціалістів-професіоналів, які не роблять це за тебе, а лише навчають як це зробити самому. У цьому місці можна також і придбати велосипед, бувший у вжитку. Побували ми ще й в незвичному книжковому салоні, куди мешканці міста приносять книги, які їм вже не потрібні, а люди, які люблять читати та не мають достатньо коштів аби постійно купувати літературу, приходять туди почитати і приємно провести час. Там можна й придбати книжку, що сподобалась за відносно невисоку ціну.
Також, ми взяли участь у конференції, що відбувалася біля мерії Парижу та була присвячена збереженню лісу, відвідуючи тематичні павільйони та знайомлячись з цікавою інформацією про позитивний вплив лісу на здоров’я людини, професії, пов’язані з лісопереробною промисловістю, стосовно того, як вірно дізнатися про вік дерева, який звук продукує те чи інше дерево і т. п.
Післяробочого дня ми відвідували відомі туристичні місця Парижа: Лувр, музей Орсе, базиліку Сакре-Кер, Національний центр Помпіду.
Востанній день організатори стажування провели брифінг з метою підбиття підсумків роботи та визначення плану співпраці на майбутнє.
МокрушинаТ. Г., вчитель французької мови Першої міської гімназії