Освітні системи світу : Фінляндія
Щонеділі,автори сайту розпочинають знайомити відвідувачів сайту з цікавинками освіти світової спільноти.Розпочинаємо з Фінлянндії.
Фінляндія рік за роком посідає найвищі місця у світових освітніх рейтингах. Її назва стала синонімом бездоганної освіти. Багато країн відправляють своїх фахівців до Фінляндії, щоб ті на власні очі побачили успішну політику і практику й застосували їх згодом у своїх школах. У рейтингу PISA-2015 Фінляндія зайняла четверте місце з читання, п’яте — з природничих наук і тринадцяте — з математики.
Трохи нижчі показники, ніж у попередні роки. Відсоток учнів, які набрали мало балів з математики, природничих наук і читання, у Фінляндії був вищий, ніж в інших успішних країнах і економіках, як-от Канада, Естонія, Гонконг, Сінгапур і В’єтнам. Це занизило середні бали з усіх трьох предметів. Зате Фінляндія стабільно фігурує серед найкращих. Вона доводить, що до успіху веде багато стежок. Це освітня система, в якій учні проводять менше часу в школі, ніж у багатьох конкурентних азійських системах, мало домашніх завдань, а шкільні інспекції скасували.
Але, як і багато інших «відмінників», фінські освітяни вірять, що учні з незаможних сімей теж можуть досягти успіху в школі і що всі школи, незалежно від того, де вони розташовані, повинні забезпечувати якісну освіту. Як і в інших країнах Північної Європи та Балтики, соціально-економічний статус учнів практично не впливає на їхню успішність. З іншими успішними країнами Фінляндію пов’язує ще одна важлива риса: акцент на якості викладання.
Держава зробила вчительську професію дуже престижною. Вчителі мають високий соціальний статус, а на педагогічні спеціальності великий конкурс — зараховують тільки одного кандидата з десяти. Це професія не тільки для випускників педагогічних вишів, а й для тих, хто закінчив інші магістерські програми.
Усе зроблено для того, щоб залучати до шкіл найталановитіших випускників. Від учителів, яких наймають до шкіл, сподіваються постійного професійного розвитку. Вчителі не отримують аж таку високу зарплату (за європейськими мірками бюджет у розрахунку на одного учня і зарплати вчителів є середніми), але ця професія вважається важливою і шанованою.
Вчителі користуються довірою і мають високий рівень автономії. Той, хто вирушить у Фінляндію по натхнення, відразу ж переконається, що якість освітньої системи залежить насамперед від учителів. Водночас не варто забувати, що на те, аби досягнути успіху в освіті, може піти багато десятиліть.
На початку 1990-х років рівень безробіття у Фінляндії наближався до 20 %, ВВП падав, а державний борг зростав. Освіта стала засобом, який допоміг трансформувати фінську економіку й перейти до інвестування в технології та зростання ринку телекомунікацій. Значно побільшало людей, які працювали в галузі досліджень і розробок. Паралельно розвивалися компанії на кшталт Nokia, яка пройшли шлях від целюлозно-паперової промисловості 19-го століття до найбільшого бренду в сфері мобільних телефонів на початку 21-го століття.
Тож у Фінляндії виникла економічна потреба у кваліфікованих працівниках. А також у загальнодоступній системі освіти зі здібними вчителями, які б могли її забезпечити. Фінська концепція має ще одну особливість. Школи дбають не тільки про таланти учнів. Тут кожен може з’їсти безкоштовний гарячий обід чи отримати медичні та стоматологічні послуги, а також психологічну консультацію. Підтримка дітей з особливими потребами тут є невіддільною частиною шкільної системи.
Від авторів сайту:У цій країні навчаються або навчались близько 5 наших випускників.До речі,майже всі вони там були відмінниками навчання.