Дистанційне навчання: про що треба знати батькам
З 17 січня департамент освіти та гуманітарної політики м. Черкаси рекомендував всім школам міста перейти на дистанційну форму навчання. Адже з 12 січня 2022 року до правоохоронних органів щоденно надходили повідомлення про замінування закладів загальної середньої освіти міста, що ставило під загрозу збереження життя та здоров’я учасників освітнього процессу та вносило деструктив в організацію роботи і тим самим призводило до неможливості організувати системний та якісний освітній процес.
І хоч дистанційне навчання – вже ні для кого не новина, але й наразі виникають якісь непорозуміння між суб`єктами освіти.
У Положенні про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженому Наказом Міністерства освіти і науки України № 1115 від 08.09.2020 року визначено поняття “дистанційне навчання”. Під ним розуміється організація освітнього процесу в умовах віддаленості один від одного його учасників та їх, як правило, опосередкованої взаємодії в освітньому середовищі, яке функціонує на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій.
Згідно цього положення батьки є суб'єктами дистанційного навчання разом із учнями та педагогічними працівниками. Тому і під час дистанційного навчання батьки обов’язково повинні сприяти виконанню дитиною освітньої та навчальних програм, досягненню передбачених ними результатів навчання, реалізації індивідуальної освітньої траєкторії, дбати про фізичне та психічне здоров’я дітей, формувати у них навички здорового способу життя, а також сприяти дотриманню учнями академічної доброчесності. Треба розуміти, що якісного та успішного перебігу навчання буде досягнуто лише тоді, коли три сторони освітнього процесу – вчитель, учні, батьки – будуть ефективно взаємодіяти та співпрацювати між собою. Тільки разом вдасться сформувати позитивну мотивацію як необхідний компонент бажання учня до навчання. Якщо одна зі сторін неухильно відсторонюватиметься від спільної роботи над досягненням позитивних результатів, то це може призвести до непорозумінь. У разі, якщо під час дистанційного навчання батьки не виконують свої обов’язки щодо забезпечення здобуття дитиною освіти, зокрема не забезпечують участь дитини в освітньому процесі протягом 10 робочих днів підряд з невідомих причин, заклад освіти інформує про це відповідну службу у справах дітей.
Рекомендації батькам
Результати міжнародного дослідження PISA показують, що ті діти, яких підтримують батьки в навчанні, мають кращі результати. Зрозуміло, що коли дитина перебуває у школі наживо вона знає правила, що допомагають їй налаштуватись на освітній процес, самоорганізуватись. Коли ж навчання – онлайн, то втрачається цілісне сприйняття ситуації, воно стає фрагментарним. Водночас спостерігається що у більшості випадків діти мало володіють навичками самоорганізації, тож вчитель у школі здійснює контроль, який є підтримкою. А під час онлайн-навчання здійснити такий контроль складно і дитина лишається сам на самі зі ситуацією де вона сама мусить себе контролювати і організовувати. Тому, діти часто сприймають онлайн-навчання як щось несерйозне. Батьки мають пояснити дитині, що це такий же урок, як наживо і що дитина має користуватися тими ж правилами етикету, які існують і офлайн. Дитині важливо мати режим і повноцінний контроль від батьків – чи дитина була сьогодні на уроці, які вона має успіхи, які у неї домашні завдання. Залученість батьків має бути максимальною, щоб додавати дитині контролю. Емоційна залученість дає зрозуміти, що це дійсно серйозно, а не канікули, гра чи відпочинок. Тобто до дитини і до процесу мають зберігатися певні вимоги. Тому в умовах дистанційного навчання батькам важливо технічно допомогти своїм дітям отримувати знання. Забезпечувати взаємозв’язок між дітьми та педагогами. Шановні батьки, пам’ятайте, що ви відповідальні за систематичну роботу учнів під час дистанційного навчання. Тому підтримуйте своїх дітей, надавайте їм поради, але ні в якому разі не виконуйте завдання замість них. Та не забувайте чергувати періоди навчання та відпочинку.
Інформацію підготувала соціальний педагог Дудник Сніжана