Ukr | Eng | Esp | Fra | Deu

Перша міська гімназія

м.Черкаси

Перша міська гімназія — один із найстаріших навчальних закладів України. Заснована у 1880 році.

Школа — територія прав людини

З листопада 2009 року наша гімназія є учасником проекту «Школа — територія прав людини» для адміністраторів і вчителів загальноосвітніх навчальних закладів, що організовує Українська Гельсінська спілка з прав людини спільно з Норвезьким Гельсінським Комітетом за фінансової підтримки Норвезького Гельсінського Комітету та Міжнародного Фонду «Відродження».

В роботі першого навчального семінару з 18 по 22 листопада 2009 року брали участь директор та вчитель історії та права Силенко В. А.

11 шкіл України є учасниками проекту.

Вже незабаром проект запрацює у нас.

Розрахований він на два роки. За цей час буде створено програму дій гімназії у проектові, розроблено численні проекти та дії. Робота складна і потребує активної участі всіх учасників навчально-виховного процесу.

Цей розділ сайту створено для всіх Вас. Ми б хотіли, щоб ми всі разом вибудували модель гімназії, де права людини дотримувались би так, як у найрозвинутіших країнах світу.


Фотозвіт з проекту
http://edu.helsinki.org.ua/index.php?id=1258998774

 

Права людини в школі (основні поняття)

Права людини в школі (перелік та роз’яснення: доступно і цікаво)

Гімназійний омбудсмен


Права людини в школі

Тільки розуміючи, що таке права людини можна створювати атмосферу в школі, яка буде базуватись на принципах прав людини.

Якщо дивитись з точки зору прав людини, потрібно брати до уваги такі аспекти:

  • Стосунки «учитель-учень»
  • Стосунки «директор-учителі»
  • Стосунки «учитель-батьки»
  • Стосунки «учень-учень» (як впливає вчитель чи адміністратор у випадку застосування насильства)
  • Шкільне право: документи, процедури
  • Програми навчання та виховання (наявність тем, пов’язаних з правами людини)
  • Територія школи та інфраструктура (гарантія безпеки).

Крім цього, у школі реалізується право на освіту. Важливими при цьому є такі аспекти:

  • Якість освіти
  • Рівний доступ до освіти
  • Нейтральність світогляду (демонстрація різних точок зору)
  • Однакові критерії доступу до наступних етапів освіти
  • Відомі учасникам освітнього процесу критерії оцінювання.

Джерело — Мажена Рафальська, Польща.

 

 


 

Права людини в школі (доступно і цікаво)

Предмети, що викладаються в школі, й сама організація шкільного життя також повинні відповідати основним принципам прав людини, тим самим сприяти створенню демократичної атмосфери як для учнів, так і для вчителів.

У Конвенції про права дитини сказано, що шкільна освіта повинна забезпечити кожній дитині рівні можливості для розвитку своїх здібностей і талантів. Школа повинна допомогти кожній дитині навчити формулювати й висловлювати особисту думку, виховувати почуття моральної і соціальної відповідальності, сприяти тому, щоб кожна дитина могла стати корисним членом суспільства. Школа повинна навчити дитину поважати права людини, з рівною повагою ставитися до всіх людей і різних культур, орієнтуватися на толерантність і взаєморозуміння в стосунках між людьми. Яким бути посібникові для дітей, як навчити їх розуміти, сприймати й дотримуватися прав людини? Ці питання хвилюють багатьох педагогів. Поділяючи їхню стурбованість, пропоную Вашій увазі матеріал, що міг би увійти у відповідний розділ посібника „Я і мої права" для учнів 5 класу загальноосвітньої школи. При бажанні Ви можете продовжити, створивши власний варіант посібника.

ВСТУП

У школі ти кожного дня зустрічаєшся з учителями й однокласниками. Ваше спілкування також повинно базуватися на повазі прав людини кожного - і всіх. Адже так важливо, щоб школа стала тим осередком, де ти відчуваєш себе зручно й затишно, коли у тебе немає страху перед учителем чи кимось із старших учнів, або перед невивченим уроком.

БЕЗПЕЧНА ДОРОГА ДО ШКОЛИ

Чи безпечна твоя дорога до школи? Як стало нам відомо, серед школярів „небезпечною" називають таку дорогу, на якій сильніші відбирають у тих, хто слабкіший, гроші й речі та ще й погрожують при цьому, залякують, щоб ти нікому нічого не розповідав. Чи траплялося таке з тобою? Як можна вберегтися від такого насильства? Як можна запобігти подібним фактам?

ДУХОВНЕ НАСИЛЬСТВО

Якщо на тебе нападають і б’ють, то це — фізичне насильство. Ну, а якщо тебе ображають словами чи мовчазною несправедливістю, то це вже насильство духовне. Наприклад, духовним насильством може вважатися ситуація, коли доросла людина без видимої причини соромить дитину за його нездатність щось виконати. Інколи твої однокласники дають образливі прізвиська іншим, зовсім не дбаючи про те, що цим вони чинять насильство і принижують гідність іншої людини. Чи можеш ти навести конкретні приклади такого духовного насильства? Як цьому можна протистояти? Що ти можеш запропонувати?

У школі в кожного учня є:

  • право висловлювати свою думку з усіх питань, що стосуються життя шкільного колективу
  • право мати свої ідеї та переконання
  • право вільно висловлювати свої думки, не ображаючи при цьому інших
  • право отримувати інформацію про себе
  • право бути захищеним від насильства й жорстокого поводження
  • право бути не таким, як усі
  • право нічого не розповідати про свою сім'ю
  • право на повагу й доброзичливе ставлення
  • право на відпочинок і вільний час
  • право захоплюватися тією справою, яка цікавить найбільше
  • право вступати в різноманітні дитячі громадські об'єднання

ПОМІРКУЙ

Школа повинна бути таким місцем, де учень відчуває себе в безпеці. А безпечною школа може бути лише за умови, що кожний усвідомлює - крім прав у нього є ще й обов'язки, до яких слід ставитися так же серйозно. Бо права неможливо реалізувати без виконання певних обов'язків.

Прочитай ще раз цей список і за зразком цього списку склади інший - список обов'язків учня в школі. Обов'язків вийшло більше, ніж прав, чи менше? Чому?

Насильство - це не тільки така ситуація, коли б'ють або знущаються фізично, але й коли висміюють, ображають, принижують, погрожують. Учителі й учні рівною мірою повинні попереджати прояви будь-якого виду насильства. Будь-якому прояву насильства слід протистояти.

ПОМІРКУЙ

  • Що у твоєму шкільному житті могло бути інакше?
  • Які права у тебе є в школі?
  • А які обов'язки у тебе в школі?
  • Чи стикався ти в школі з несправедливістю?
  • Хто, на твою думку, протистояв несправедливості?
  • На яких уроках розглядалися питання дотримання прав людини?
  • Що саме у твоїй школі з точки зору прав людини дотримується?
  • Чи твої знання про права людини допомагають тобі?

ПРАВА Й ОБОВ'ЯЗКИ

Хоча у дитини багато прав, їй дозволено далеко не все. Використовуючи свої права, не можна діяти на шкоду іншим людям або обмежувати їх права. Права тягнуть за собою й певні обов'язки. Насправді, права не можуть існувати без обов'язків, бо тоді право не буде здійснене. Наприклад:

У кожної дитини є право на освіту, але й обов'язок ходити до школи, щоб право на освіту було реалізованим.

У кожної дитини є право на медичну допомогу, але й обов'язок турбуватися про своє здоров’я, щоб рости міцним і розвиватися.

У кожної дитини є право виражати свої думки, але вона повинна рахуватися з думками інших людей, щоб висловлена думка не завдала шкоди іншим.

ПОМІРКУЙ

  • Що, на твою думку, означає «медична допомога»?
  • Що треба зробити, щоб забезпечити кожній дитині право отримувати медичну допомогу?
  • Як ти можеш сам зберегти своє здоров’я?
  • Чи доводилося тобі хворіти з власної вини? Чому?
  • Поміркуй таким же чином про шкільні обов’язки.
  • А які у тебе обов’язки на основі інших законів?

З правами й обов’язками ти стикаєшся в школі. Школа — це своєрідне маленьке суспільство, у якому діють такі ж правила, що й у державі загалом. У школі також слід поважати однокласників, й інші також повинні поважати твої права й гідність. Дай оцінку таким випадкам:

1. Миколка — редактор шкільної газети. Він посварився з другом Юрком і надрукував про нього образливу замітку про його навчання та поведінку у своїй газеті. Батьки Юрка стали вимагати заборонити випуск такої газети. Хто ж відповідає за те, що відбулося? Інсценуйте обговорення цієї події на нараді, де брали б участь Миколка, Юрко, директор школи, класний керівник, однокласники й батьки Юрка.

2. Хлопчики принесли з собою до школи водяні пістолети, із яких вони оббризкували однокласників. Учителі влаштували в класі „облаву", щоб відібрати ці пістолети. Деякі учні добровільно віддали пістолети, а інші відмовились це зробити. Тих, хто відмовився, обшукали, оглянувши їхні кишені й портфелі. Як ти гадаєш, чи правильно повели себе вчителі? Як по-іншому можна було вирішити цю проблему? Запропонуй своє рішення.

Чи доводилося тобі замислюватися над тим, що життя грунтується на виконанні певних обов'язків? Існують різні обов'язки - приємні й неприємні, але їх треба виконувати. Що станеться, якщо, наприклад, лікар відмовиться з якоїсь причини допомогти хворому? Але він виконує свій обов'язок, щоб було реалізоване твоє право на медичну допомогу. Існують обов'язки, коли людина сама бере на себе відповідальність за якусь справу. Чи відчуваєш ти інколи, що треба самому, без нагадування, без наказу що-небудь зробити? Чи можеш ти навести приклади цього? Чи було у тебе так, щоб хтось не виконував свої обов'язки стосовно тебе? З якої причини це відбувалося? Чи можна було цьому запобігти і яким чином?

ЗАВДАННЯ

Візьми аркуш паперу й розділи по вертикалі на дві половини. Ліворуч запиши свої права, а праворуч - обов'язки.

Який список виявився довшим? Чи було тобі важко вирішити, до чого слід віднести якусь дію - до прав чи до обов'язків? Як ти вважаєш: чому?

При підготовці цього матеріалу використаний посібник «Мы, мир и права человека» для 8 класу загальноосвітньої школи, виданий 1997 року Інститутом Тиніссона в Естонії.

Кусайкіна Н., «Освітній центр прав людини», Харків